۞ إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُۥنَ عَلَىٰٓ أَحَدٍۢ وَٱلرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِىٓ أُخْرَىٰكُمْ فَأَثَـٰبَكُمْ غَمًّۢا بِغَمٍّۢ لِّكَيْلَا تَحْزَنُوا۟ عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا مَآ أَصَـٰبَكُمْ ۗ وَٱللَّهُ خَبِيرٌۢ بِمَا تَعْمَلُونَ ١٥٣
— Abdullah Muhammad Basmeih
[Surah Al Baqarah/2: Verse 153]
Dalam peringkat mencari ketenangan hati ini, kita akan membina ayat di atas. Apabila kita bercakap tentang perkara yang perlu kita ketahui - seperti bersangka baik tentang Allah dan cuba memahami ujian, serta perkara yang perlu dilakukan - seperti menghubungkan kepada Allah melalui solat kita, berdoa - beberapa komen yang diterima adalah seperti "Saya sudah melakukannya. Tetapi ia nampaknya tidak berkesan." Tidak syak lagi, mengetahui bahawa kita akan menghadapi ujian dan cuba memahami sebab di sebaliknya adalah penting, kerana ia membolehkan kita tidak berasa putus asa. Namun, kesulitan kadangkala menyukarkan kita untuk meneruskan amalan melakukan perkara yang mendekatkan diri kita kepada Allah. Jadi kita mesti mencari pertolongan bukan sahaja dalam doa, tetapi dalam bercita-cita menjadi orang yang sabar.
Kesabaran - Aspirasi?
Rasulullah ﷺ bersabda bahawa sabar adalah cahaya (Muslim). Ciri-ciri cahaya ialah ia menunjukkan kepada kita jalan dan membolehkan kita melihat dengan jelas. Bagaimanakah kesabaran melakukan ini? Kesabaran dikaitkan dengan harapan dan tawakal kepada Allah. Apabila sesuatu yang buruk berlaku, kita boleh memaksa diri untuk bersabar dengan mengingatkan diri kita bahawa bersama kesusahan ada kemudahan dan selepas tempoh kesusahan Allah memberi kelapangan. Kita hanya boleh benar-benar bersabar apabila kita menyedari bahawa segala-galanya adalah dari Allah, dan begitulah segalanya diterangi. Ia adalah bertentangan dengan kegelapan dan ketidaksabaran. Ketidaksabaran adalah kegelapan kerana ia mengecewakan kita, kita boleh bertindak terburu-buru dan kita tidak melihat kebijaksanaan dalam penangguhan. Rasulullah ﷺ bersabda "Dan barangsiapa yang bersabar, Allah akan menjadikan dia sabar. Tidak ada yang diberi nikmat yang lebih baik dan lebih besar daripada kesabaran." (Bukhari)
Kesabaran adalah aspirasi kerana ia bukan hanya sesuatu yang kita lakukan, tetapi sesuatu yang perlu kita bina dalam diri kita dan menyesuaikan diri dengan situasi yang berbeza. Kepentingannya ditonjolkan dalam fakta bahawa ia telah disebut dalam Al-Quran lebih dari sembilan puluh kali. Kita semua tahu bahawa tidak ada dalam Al-Qur'an yang tanpa tujuan, jadi renungkan fakta bahawa Allah mengingatkan kita tentang sifat ini berkali-kali. Ali (ra) berkata, "Kedudukan sabar terhadap iman adalah serupa dengan kedudukan kepala kepada badan. Jika kepala dipotong, badan akan mati." Kemudian dia meninggikan suaranya sambil berkata, "Tidak ada iman, bagi orang yang tidak mempunyai kesabaran."
Ia tidak akan datang dengan mudah, kerana kita adalah manusia dan penat. Ini tidak sepatutnya menjadi punca putus asa, kerana seperti yang diingatkan oleh Sr. Yasmin, bersama kesusahan ada kemudahan. Pada masa yang sama, menjadi seorang yang sabar adalah apa yang kita cita-citakan, kerana apabila kita mencapai tahap itu, Allah bersama kita. Apakah maksud Allah bersama kita? Imam ash-Shawkani bercakap tentang ini dan dia berkata Allah boleh bersama kita dalam erti kata umum (seperti Dia bersama semua manusia) dan dalam erti kata yang khusus, yang memerlukan tahap penjagaan dan kasih sayang yang lebih tinggi kepada mereka yang bersama-Nya. Oleh itu, apabila kita membaca "Allah bersama orang yang sabar," ketahuilah bahawa apabila anda melambangkan sifat sabar, Allah menjaga anda dengan cara yang anda tidak dapat bayangkan, dan bahawa Dia bersama anda setiap langkah.
Mengapa saya perlu bercita-cita menjadi pesakit? Ia terlalu sukar!;
قُلْ يَـٰعِبَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمْ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا۟ فِى هَـٰذِهِ ٱلدُّنْيَا حَسَنَةٌۭ ۗ وَأَرْضُ ٱللَّهِ وَٰسِعَةٌ ۗ إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّـٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍۢ ١٠
— Abdullah Muhammad Basmeih
(Surah az Zumar/39: Verse 10)
Allah (swt) juga berfirman,
وَكَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّۢ قَـٰتَلَ مَعَهُۥ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌۭ فَمَا وَهَنُوا۟ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا۟ وَمَا ٱسْتَكَانُوا۟ ۗ وَٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلصَّـٰبِرِينَ ١٤٦
“Dan berapa banyak dari Nabi-nabi (dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang telah menimpa mereka pada jalan (ugama) Allah dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar.— Abdullah Muhammad Basmeih.”
(Surah Al Imran/3: Verse 146)
Lebih-lebih lagi, Nabi ﷺ bersabda, "Tidak ada seorang Muslim pun yang ditimpa musibah lalu berkata apa yang Allah perintahkan - 'Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami kembali. Ya Allah, berikanlah pahala kepadaku atas musibahku dan berilah ganti kepadaku dengan yang lebih baik' - tetapi Allah akan membalasnya dengan yang lebih baik." (Muslim) Ingat kembali kisah Um Salamah, yang begitu berdukacita apabila suaminya dibunuh. Nabi ﷺ mengajarinya kata-kata ini dan dia berkata "Siapakah yang lebih baik daripada Abu Salamah?" Maka Allah memberinya Nabi ﷺ.
Adakah kesabaran bermakna saya hanya perlu menunggu?
Kadang-kadang kita fikir sabar bermakna tidak melakukan apa-apa. Seseorang memberitahu kami "bersabar!" dan kami berkata "beri saya sesuatu yang praktikal untuk dilakukan!" tetapi jika kesabaran tidak praktikal, Allah tidak akan memberitahu ini kepada semua Nabi (as) dalam Al-Quran. Kita cuma perlu faham apa itu sabar sebenarnya.
Pertama, kita perlu tahu bahawa terdapat pelbagai jenis kesabaran:
Sabar dengan Berbuat Baik
Ini bermakna ketabahan. Rasulullah ﷺ bersabda kepada kita "Ketahuilah bahawa bersama kesabaran ada kemenangan" (Tirmidzi). Adakah ini bermakna kemenangan datang dengan duduk dan menunggunya? Sudah tentu tidak. Sunnah Nabi ﷺ menunjukkan kepada kita bahawa ini tidak berlaku, kerana dia berusaha untuk melakukan kebaikan, dan ketika dia bertahan (iaitu dia tidak sabar dalam erti kata bahawa dia mengharapkan hasilnya segera) Allah memberinya kemenangan. Bersabar dalam melakukan kebaikan ada pelbagai bentuk: ia boleh menjadi apa sahaja yang terpuji dalam agama - sama ada ibadah, hubungan kita dengan orang lain, dll. Kadang-kadang tergoda untuk kembali seperti itu. Jika ada orang yang kurang ajar dengan kita, cubalah menjadi seperti Nama Allah As-Saboor (Yang Sabar). Di sebalik segala kesalahan yang kita lakukan, Dia sabar terhadap kita dan tidak segera menghukum kita. Jika kita menghargai kesabaran dari Allah ini, tidakkah kita harus berusaha untuk memiliki kesabaran yang sama dengan manusia?
Allah (swt) mahu kita berusaha untuk kesabaran seperti ini. Sebagai contoh, dengan masalah qiyam al-layl (solat malam), Rasulullah ﷺ telah bersabda kepada kita, “Barangsiapa yang pergi ke tempat tidurnya dengan niat untuk bangun dan solat malam, maka matanya menutupinya dan (dia tidur) hingga pagi, maka ditulis untuknya (pahala) apa yang diniatkannya, dan tidurnya adalah sedekah baginya dari Tuhannya.” (An-nasai, Ibn Majah) Mengapa Nabi ﷺ memberitahu kita perkara ini? Supaya kita tidak pernah berputus asa; kita bersabar dengan kelemahan kita dan terus berusaha. Inilah sifat sabar.
Sabar dengan Menghentikan Diri Kita Daripada Melakukan Keburukan
Salah satu jenis orang yang diberi naungan pada hari kiamat ialah orang yang tergoda untuk melakukan zina tetapi menentang dan berkata "Saya takut kepada Allah!" (Bukhari) Lebih mudah jatuh ke dalam dosa. Tetapi orang yang sentiasa mencegah dirinya daripada melakukan keburukan, ia boleh menjadi orang yang berada di bawah naungan Allah. Ini memerlukan kesabaran dan keyakinan; walaupun susah, kita melakukan sesuatu yang dicintai Allah. Pada masa kini kita diajar untuk berusaha untuk mencapai apa yang kita inginkan walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Walaupun mempunyai cita-cita dan pemanduan adalah baik, ia tidak sepatutnya dengan menjejaskan etika kita. Kita mungkin perlu menghadapi kemunduran dari semasa ke semasa, tetapi apabila kita ingat bahawa matlamat kita adalah untuk akhirat dan bukan semata-mata dunia, kesabaran lebih mudah untuk diterapkan.
Bersabar apabila sesuatu yang buruk berlaku'
Nabi ﷺ mengajar kita bahawa "sabar adalah pada pukulan pertama musibah." (Bukhari) Tidak mudah untuk menanggung berita buruk dan tidak kehilangannya atau rosak. Lebih sukar untuk menghalang diri kita daripada mempersoalkan sesuatu yang sangat buruk pada pandangan kita. kenapa? Tetapi seperti yang kita katakan sebelum ini, ada sebab untuk ujian. Inilah sebabnya mengapa kita diajar dalam Al-Qur'an untuk mengatakan "Kepunyaan Allah kita dan kepada-Nya kita kembali" supaya apabila ditimpa musibah, kita ingat bahawa tiada apa yang berada di luar bidang ilmu, kekuasaan dan rahmat Allah. Dia tahu ini sedang berlaku, dan ada tujuan yang lebih tinggi untuknya.
Contoh Orang Yang Sabar
Rasulullah ﷺ adalah contoh terbaik. Walaupun diasingkan dari rumahnya, kehilangan orang tersayang, didera dan menderita hampir kelaparan, dia tidak pernah goyah dalam wataknya. Dia sabar dalam mengerjakan kebaikan, sabar dalam menahan kemungkaran walaupun digoda dengan harta dan wanita, dan dia bersabar apabila ditimpa musibah. Semua anak-anaknya meninggal dunia semasa hayatnya kecuali Fatima (ra). Dia kehilangan isteri dan dua orang bapa saudaranya yang amat disayanginya. Mereka yang mengikutinya diseksa. Namun dia tetap bersolat di malam hari, disifatkan sentiasa tersenyum dan tidak pernah teragak-agak untuk membantu orang. Kesabarannya adalah dalam ketabahan dan tidak pernah mempersoalkan kehendak Allah.
Lihatlah Nabi Ayyoub (as), yang bukan sahaja bersabar dengan penderitaannya tetapi dia redha! Dia kehilangan empat belas anaknya, hartanya dan persahabatan orang ramai kerana penyakitnya. Tetapi apabila dia diminta untuk berdoa kepada Allah untuk menyembuhkannya, dia berkata "Allah memberi saya 50 tahun keberkatan, tidakkah saya harus bersabar dengan jumlah tahun kesusahan yang sama?" Dia tidak pernah mengadu tentang penyakitnya. Sudah tentu, kita harus sentiasa meminta Allah untuk membantu kita (dan Ayyoub (as) akhirnya melakukannya) tetapi apa yang kita harus ambil daripada ini adalah dia tidak marah kepada Allah dan tidak pernah mempersoalkan kehendak-Nya.
Akhirnya, ‘Urwah ibn al-Zubair (ra), salah seorang sahabat, terpaksa dipotong kakinya. Ketika dia didatangi oleh seorang sahabat, dia berkata, "Seandainya kamu datang untuk mengucapkan takziah atas kehilangan kaki saya, saya telah berserah diri kepada Allah dengan kesabaran untuk membalas saya atas kehilangannya." Tetapi tetamu itu memberitahunya, "Saya datang untuk memberitahu anda bahawa anak anda jatuh di dalam kandang, dan binatang itu menginjaknya, dan dia meninggal dunia." Apakah tindak balas ‘Urwa ketika itu? Dia berkata: "Ya Allah! Engkau telah mengambil seorang anak, dan meninggalkanku banyak... Engkau telah mengambil satu organ dari tubuhku, dan meninggalkan banyak organ kepadaku... Ya Allah! Engkau mengujiku dengan tubuhku, dan Engkau berbaik hati meninggalkanku dengan kesihatan yang baik. Engkau mengujiku dengan kehilangan anakku, tetapi Engkau berbaik hati meninggalkan anak-anakku yang lain." Subhan’Allah. Semoga kita semua termasuk orang yang sabar!.







No comments:
Post a Comment