Sunday, August 10, 2025

Menggapai Ketenangan Jiwa [17] - Ikhlas : Asas Segala Usaha Kebaikan dan Kebajikan.

 


Keikhlasan (Ikhlas) dianggap penting dan asas dalam Islam untuk semua usaha yang baik dan murni. Ia bukan sekadar sifat yang diingini, tetapi prinsip teras yang membentuk kesahihan dan penerimaan tindakan di sisi Tuhan. Ulama Islam berkata ia adalah asas di atasnya semua perbuatan baik lain dibina.

Inilah sebabnya keikhlasan sangat penting:

Asas semua tindakan:

Dalam Islam, niat di sebalik sesuatu tindakan adalah diutamakan. Ikhlas bermaksud melakukan tindakan semata-mata kerana Allah, tanpa mencari keuntungan duniawi, pujian, atau pengiktirafan.

Penerimaan perbuatan:

Menurut ajaran Islam, Allah menilai perbuatan berdasarkan keikhlasan, bukan sekadar zahir amal.

Kompas moral:

Ikhlas membimbing tingkah laku seorang muslim bukan sahaja dalam ibadah tetapi juga dalam pergaulan mereka dengan orang lain dan dalam semua aspek kehidupan.

Hubungan dengan Tuhan:

Keikhlasan memperdalam hubungan antara orang yang beriman dan Tuhan, yang membawa kepada pertumbuhan dan pemenuhan rohani.

Mengelakkan kemunafikan:

Ikhlas adalah penawar kepada kemunafikan dan kesombongan (menunjuk-nunjuk) yang dibenci dalam Islam.

Contoh:

Keikhlasan ditekankan dalam al-Quran dan ajaran Nabi Muhammad saw.

Usaha berterusan:

Umat Islam digalakkan untuk sentiasa menyucikan niat dan berusaha untuk ikhlas dalam segala tindakan.

Cara untuk mencapai kejayaan:

Ulama Islam berkata kejayaan sebenar dalam Islam diukur dengan keikhlasan dan usaha, bukan hanya dengan hasil yang ketara, menurut ulama Islam.

Kepentingan Ikhlas - Asas Segala Usaha Kebaikan dan Kebajikan.Rahsia Indahnya Keikhlasan

Kunci kedudukan anda di sisi Allah ialah ikhlas (ikhlas). Terdapat hadis yang menakutkan tentang seorang ulama, syahid dan seorang yang beramal di hari kiamat. Mereka semua mengharapkan masuk syurga kerana amal soleh mereka. Sebaliknya, mereka dimasukkan ke dalam Neraka, kerana perbuatan mereka dilakukan dengan tujuan untuk menyenangkan manusia - bukan untuk mendapat keredhaan Allah.

Mereka mahu orang melihat mereka kerana mereka berbuat baik kerana mereka mahukan pujian orang.

Apa Itu Ikhlas?

Ikhlas (ikhlas) ialah melakukan segala sesuatu, dalaman dan luaran, hanya mengharapkan keredhaan Allah. Ia adalah untuk melupakan mata orang, dan sama ada mereka melihat perbuatan anda atau tidak, dengan satu-satunya perkara di fikiran anda bahawa Tuhan sedang memerhatikan anda. Terdapat ayat-ayat yang indah dalam Al-Quran dalam hal ini, di mana Tuhan menggambarkan orang-orang yang benar di dalam Syurga:

يُوفُونَ بِٱلنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًۭا كَانَ شَرُّهُۥ مُسْتَطِيرًۭا ٧وَيُطْعِمُونَ ٱلطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِۦ مِسْكِينًۭا وَيَتِيمًۭا وَأَسِيرًا ٨إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ ٱللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءًۭ وَلَا شُكُورًا ٩

 Mereka adalah orang-orang yang menunaikan nazar mereka dan takut akan hari yang mengerikan, dan memberikan makanan kepada orang-orang miskin, anak yatim dan orang tawanan, sambil berkata kepada diri mereka sendiri, “Kami memberi makan kepada kamu hanya kerana Allah, tidak mengharapkan pahala dan ucapan terima kasih daripada kamu.

(Surah Al-Insan 76:7-9)



Imam Al-Ghazali berkata: "Jika anda ingin mengetahui sama ada sesuatu yang anda lakukan itu semata-mata kerana Allah atau tidak, anda harus menguji reaksi anda apabila seseorang bertindak tidak berterima kasih. Adakah anda berasa benar diri anda, seperti anda telah berbuat baik kepada orang itu? Adakah anda berasa marah kerana mereka tidak menghargai kerja anda? Ini mungkin tidak bermakna bahawa perbuatan anda itu menyombongkan diri, tetapi ia bukan semata-mata untuk menjangkakan Tuhan. sekurang-kurangnya, pengiktirafan dan penghormatan daripada orang itu hasil daripada kebaikan yang kita lakukan kepada mereka.

Kita semua tahu kisah terkenal tentang pelacur yang diberi ganjaran Syurga kerana memberi air kepada anjing - tetapi apakah yang sebenarnya membawanya ke dalam Syurga? Adakah itu hanya tindakan mudah itu? Tidak mungkin, kerana seperti yang kita sebutkan di atas, ada ulama, syuhada dan dermawan yang akan dihumban ke neraka kerana tidak ikhlas. Tetapi dia menolong anjing itu untuk Tuhan sahaja. Lihatlah bagaimana niat anda meninggikan amal anda. Itulah sebabnya para ulama mengatakan bahawa itu adalah ibadah hati yang paling utama - untuk menjadi penggerak perbuatan anda adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah.

Ini berkait rapat dengan keikhlasan - bahawa anda menyembah Tuhan seolah-olah anda melihat-Nya dan anda tahu bahawa Dia melihat anda.

Khurram Murad menyatakan: "Tujuan dan niat adalah seperti jiwa badan atau keupayaan dalaman benih. Banyak benih yang kelihatan sama, tetapi apabila ia mula tumbuh dan berbuah, perbezaannya menjadi nyata. Semakin murni dan tinggi motif, semakin besar nilai dan hasil usaha anda." (63)

Ikhlas adalah asas kepada mana-mana kerja yang kita lakukan - jika asas itu rosak, maka bangunan itu mudah dipecahkan. Adakah ini hanya terpakai kepada ibadah tertentu sahaja atau bolehkah ia juga terpakai kepada tabiat biasa?

Allah berfirman dalam al-Quran:

قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِينَ ١٦٢

{Katakanlah, “Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam}

(Al-An’am 6:162)

Ayat ini memberitahu kita bahawa segala-galanya boleh kerana Allah. Lebih-lebih lagi, Khurram Murad mengingatkan kita tentang sesuatu yang penting. Dia menyatakan:

"Manusia mempunyai tabiat mengklasifikasikan aktiviti kehidupan kepada yang duniawi dan yang beragama. Ingat, walaupun, hanya perkara yang dilakukan kerana Allah adalah perkara yang 'agama'. Segala yang dilakukan untuk selain Allah - walau apa pun nampaknya 'agama' - adalah perbuatan duniawi... Jika dia memperoleh beribu-ribu pound untuk menyara keluarganya dan untuk membelanjakannya, semata-mata kerana Allah'.

Malah tidur anda boleh untuk Tuhan; Jika kamu berkata kamu akan tidur pada waktu tertentu supaya kamu dapat bangun untuk solat Subuh, maka tidur kamu adalah untuk Allah. Bayangkan mendapat ganjaran untuk 6-8 jam tidur!

Kepentingan Ikhlas

Allah berfirman di dalam Al-Quran: {Dan mereka tidak disuruh melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus...} (Al-Bayyinah 98:5)

Jika kita lihat kisah Yusuf a.s., keikhlasanlah yang menyelamatkannya. Allah menggambarkannya dalam surah Yusuf:

وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِۦ ۖ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَآ أَن رَّءَا بُرْهَـٰنَ رَبِّهِۦ ۚ كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ ٱلسُّوٓءَ وَٱلْفَحْشَآءَ ۚ إِنَّهُۥ مِنْ عِبَادِنَا ٱلْمُخْلَصِينَ ٢٤

{Dan sesungguhnya dia telah bertekad [menggoda]nya, dan dia pasti akan cenderung kepadanya sekiranya dia tidak melihat bukti Tuhannya. Dan demikianlah Kami menjauhkan darinya kemungkaran dan kemungkaran, kerana dia adalah termasuk hamba-hamba Kami yang ikhlas lagi suci.}

( Surah Yusuf 12:24)

Dan lebih-lebih lagi, Syaitan boleh sampai kepada semua manusia kecuali mereka yang mempunyai keikhlasan. Dalam Al-Quran, Allah memberitahu kita:

قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ٣٩إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ ٱلْمُخْلَصِينَ ٤٠

{[Iblis] berkata, "Ya Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menyesatkan aku, sesungguhnya aku akan menjadikan [kemaksiatan] menarik bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang mukhlis.}

(Al-Hijr 15:39-40)

Ini seharusnya mengingatkan kita tentang apa yang Nabi Muhammad katakan tentang Umar: "Syaitan akan menghindari jalan yang dilalui oleh Umar kerana dia takut kepadanya." Bayangkan berada di tahap itu!

Semakin lengkap keikhlasan, semakin tegak orang itu. Kita mudah melakukan kesilapan, dan kita mungkin mendapati kadangkala niat kita bercampur baur; kadangkala mungkin tidak ada niat yang jelas di sebalik apa jua perbuatan yang kita lakukan. Itulah sebabnya kita perlu bercita-cita untuk menjadi orang yang ikhlas. Selagi kita sentiasa mengingatkan diri kita untuk melakukan sesuatu untuk Tuhan, Dia akan memberi ganjaran kepada kita untuk itu insha'Allah.

Kita jangan putus asa dan paranoid. Diriwayatkan oleh sahabat ‘Amr ibn Al-Aas, bahawa Nabi SAW bersabda:

“Seseorang dari umatku akan dipanggil di hadapan semua makhluk pada hari kiamat, sembilan puluh sembilan catatan (perbuatannya) akan terungkap, masing-masing sejauh mata memandang, lalu ditanya:

‘Adakah kamu menafikan mana-mana perbuatan ini?’

Dia akan menjawab: ‘Tidak, Tuhanku.’

Dia akan ditanya: 'Adakah kamu mempunyai alasan atau perbuatan baik?'

Lelaki itu akan berkata: ‘Tidak.’

Dikatakan kepadanya: ‘Ya, kamu mempunyai beberapa amal soleh. Tiada kemungkaran akan menimpa kamu.’ Sekeping kad akan ditunjukkan kepadanya. Di atasnya tertulis: ‘La ilaaha ila Allah, Muhammad Rasul Allah.’ (Tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad adalah Pesuruh Allah)

Dia akan berkata: ‘Ya Allah! Apakah kad dan rekod ini?’

Dikatakan kepadanya: ‘Tiada kezaliman yang akan menimpa kamu.’ Rekod (sembilan puluh sembilan) itu kemudiannya akan diletakkan dalam satu kuali timbangan dan kad pada yang lain. Kad itu kemudiannya akan melebihi rekod.” (Di Tirmidzi)

Ini kerana keikhlasannya dengan la ilaaha ila Allah (tiada tuhan selain Allah)

Rahsia Keikhlasan

Ikhlas adalah sesuatu yang Allah letakkan di dalam hati hamba yang mencarinya. Syeikh ‘Umar Abdel-Kafy berkata bahawa terdapat 3 rahsia keikhlasan:

1. Hamba yang ikhlas tidak memandangnya, kerana itu akan menyombongkan diri. Sebagai contoh, jika kita solat di dalam bilik kecil yang tiada siapa yang boleh melihat kita, namun disebabkan itu kita rasa kita lebih baik daripada orang lain kerana ‘jelas’ kita ikhlas, kita terjerumus ke dalam perangkap kesombongan. Akhir kata, kejayaan hanya dari Allah.

2. Ikhlas (ikhlas) antara hamba dengan Tuhannya; bahkan Malaikat tidak menuliskannya kerana mereka tidak mengetahuinya. Refleksi ini adalah kisah orang yang mati syahid, ulama dan dermawan yang kami sebutkan di atas - Malaikat telah mencatat kebaikan yang mereka lakukan, tetapi Allah yang mendedahkan niat mereka.

3. Syaitan tidak boleh mendatangi kamu jika kamu ikhlas

Contoh Mereka Yang Berikhlas;

إِذْ قَالَتِ ٱمْرَأَتُ عِمْرَٰنَ رَبِّ إِنِّى نَذَرْتُ لَكَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّرًۭا فَتَقَبَّلْ مِنِّىٓ ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ ٣٥

(Ingatlah) ketika isteri Imran berkata:" Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

— Abdullah Muhammad Basmeih

(Al-Imran, 3:35)


Dia sedang mengadakan perbualan peribadi yang indah dengan Tuhan. Dia memberitahu Dia bahawa anak yang dalam kandungannya adalah untuk Dia semata-mata. Dia akan membesarkannya di jalan Tuhan, supaya anak itu menjadi penyembah Tuhan, bukan atas sebab apa pun kecuali keredhaan-Nya. Dan untuk percakapan yang tulus itu, Tuhan memberinya ganjaran dengan salah seorang wanita terbaik: Maryam yang memenuhi janji ibunya, dengan rahmat Tuhan.

Contoh lain ialah sahabat Khalid ibn Al-Walid. Dia disingkirkan dari jawatannya sebagai panglima tentera oleh ‘Umar. Bayangkan menjadi ketua kumpulan belia, kapten pasukan sukan, atau pengurus di sebuah syarikat. Tiba-tiba berlaku pertukaran pengurusan – anda disingkirkan daripada jawatan anda dan diturunkan pangkat kepada ahli pasukan atau pekerja biasa. Bagaimana anda akan bertindak balas? Bagaimanakah ia akan menjejaskan kerja anda? Daripada tersinggung dan enggan melawan, Khalid berlawan dengan lebih bersemangat lagi. Apabila ditanya mengapa, dia berkata: "Saya berjuang untuk Allah dan bukan untuk 'Umar." Dia mahu memastikan bahawa dia tidak bekerja keras kerana dia diletakkan pada kedudukan tertentu - sebaliknya di mana sahaja dia berada, dia akan bekerja keras demi Tuhan.

No comments:

Post a Comment

Mengapai Ketenangan Jiwa - [16] - Allah bersama orang-orang yang Sabar

  ۞ إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُۥنَ عَلَىٰٓ أَحَدٍۢ وَٱلرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِىٓ أُخْرَىٰكُمْ فَأَثَـٰبَكُمْ غَمًّۢا بِغَمٍّۢ لِّكَيْلَا ت...